W lipcu 2011 r., dzięki przyznanej dotacji z Fundacji  Bankowej im. Dr Mariana Kantona mogliśmy odwiedzić  Kraków  - miasto, które wpisane jest do rejestru najcenniejszych zabytków UNESCO. Podczas pobytu w Krakowie zwiedziliśmy Wzgórze Wawelskie, dziedziniec Zamku Królewskiego, Katedrę, Skarbiec Koronny i Zbrojownię, a także Smoczą Jamę.

• krakow-kanton01
  • krakow-kanton02
  • krakow-kanton03
  • krakow-kanton06

• krakow-kanton10

Byliśmy także w Kościele Mariackim, który był budowany od początku  XIII wieku aż do początku XV wieku. W Prezbiterium - słynny Ołtarz Wita Stowsza. Jest to największy tego rodzaju ołtarz w Europie.

• mariacki003
  • mariacki004
  • mariacki007

Kraków to skarbnica kultury polskiej i każdy bez względu na swoje pochodzenie, status materialny, powinien go odwiedzić. Dzieci i młodzież z naszego Stowarzyszenia, często wykluczone społecznie, mogły z bliska obejrzeć Wawel, który łączy wszystkich Polaków pod względem religijnym, duchowym i patriotycznym.  Młodzież z zachwytem przypatrywała się urokliwym uliczkom  Starego Miasta. Na Rynku Starego Miasta zwiedziliśmy Kościół Mariacki, a w nim ołtarz Wita Stwosza, słuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej, byliśmy w Sukiennicach i pod oknem papieskim.
Pojechaliśmy również do Zakopanego, a tam zwiedziliśmy kościółek zbudowany za zbójeckie pieniądze na Pęksowym Brzysku oraz cmentarz, gdzie pochowani są słynni Polacy, między innymi patron naszej szkoły Kornel Makuszyński.
  • cmentarz-peksowe01
  • cmentarz-peksowe02
  • cmentarz-peksowe03
  • cmentarz-peksowe04

Dużym przeżyciem dla wszystkich uczestników była podróż kolejką na Gubałówkę oraz obejrzenie pięknych widoków Tatr, w tym Giewontu, pod którym śpią legendarni rycerze.
  • gubalowka1
  • gubalowka2
  • gubalowka3

Ponieważ dużo rozmawialiśmy o gwarze, góralach i architekturze podhalańskiej, z dużą przyjemnością pojechaliśmy na wycieczkę do Jaszczurówki, gdzie zwiedziliśmy piękny zabytkowy kościółek zaprojektowany  przez Witkacego.
  • jaszczurowka-sko01
  • jaszczurowka-sko02
  • jaszczurowka-sko03

Wydarzeniem było także zobaczenie z bliska skoczni narciarskich  znanych ze  skoków Adama Małysza.
W wielkim skupieniu młodzież zwiedziła Sanktuarium na Krzeptówkach, które zostało zbudowane przez górali w podzięce za przeżycie papieża Jana Pawła II po zamachu na jego życie.
  • 20110708049
  • 20110708051
  • DSC02840
  • DSC02862

Dzięki przyznanej dotacji członkowie naszego Stowarzyszenia mogli być w miejscach, które znają wyłącznie z lekcji języka polskiego i historii, a także z telewizji.
Serdecznie dziękujemy Fundacji Mariana Kantona za przyznanie nam dotacji, która umożliwiła poznanie miejsc, które powinien znać każdy Polak.